ZÁHORSKÁ VES. Hoci sa o výstavbe mosta v Záhorskej Vsi hovorí od začiatku 90. rokov minulého storočia, projektovú dokumentáciu dal vypracovať Bratislavský samosprávny kraj až v roku 2007, a to vďaka finančným prostriedkom z eurofondov.
Podľa plánov sa jedná o regionálny pevný most oceľovej konštrukcie, ktorým bude prechádzať cesta II. triedy. Celková dĺžka mosta nad inundačným územím rieky Moravy je 390 metrov, vlastné premostenie nad riekou predstavuje dĺžku 75 metrov. Most bude široký 10,5 metra, na rozdiel od premostenia v Moravskom Jáne umožní obojsmernú premávku. Slúžiť má pre osobnú automobilovú dopravu, nákladnú dopravu do 7,5 t užitočnej hmotnosti a obmedzenú autobusovú dopravu.
K výstavbe je ešte dlhá cesta
Zdĺhavosť procesu príprav nie je podľa hovorkyne BSK Ivety Tyšlerovej neprirodzená: „Bratislavský samosprávny kraj najskôr odoslal projektovú dokumentáciu mosta na Ministerstvo životného prostredia SR, z vyjadrenia ministerstva vyplynulo, že kraj musí zabezpečiť vypracovanie dokumentácie pre posudzovací proces EIA," povedala hovorkyňa BSK. Podľa rakúskych zákonov, na ich strane stavba mosta nepodlieha posudzovaniu vplyvov na životné prostredie. „Po uskutočnení procesu EIA vydalo Ministerstvo životného prostredia „Záverečné stanovisko k stavbe mosta" s odporúčaním realizácie stavby mosta pri splnení príslušných podmienok a opatrení pri jeho výstavbe," povedala hovorkyňa Tyšlerová.
Plán je stavať už na budúci rok
V rámci ďalšej fázy investičnej prípravy výstavby mosta, zabezpečovať ju má slovenská strana, je potrebné prerokovať dokumentáciu pre územné rozhodnutie ešte s príslušnými dotknutými orgánmi. Hovorkyňa Iveta Tyšlerová hovorí, že kraj musí ešte vypracovať takzvaný stavebný zámer so žiadosťou o vykonanie štátnej expertízy, „Ďalej je potrebné požiadať o vydanie územného rozhodnutia, majetkoprávne vysporiadať pozemky, na ktorých bude stavba stáť, obstarať dokumentáciu pre stavebné povolenie, prerokovať ju a požiadať o vydanie stavebného povolenia," hovorí Tyšlerová. Až po vydaní stavebného povolenia a po dohode partnerov v projekte je možné podať žiadosť o investičný projekt na stavbu mosta s požiadavkou získať prostriedky z eurofondov.
Financovanie výstavby je zatiaľ v oblakoch
Predpokladané finančné náklady na výstavbu mosta Záhorská Ves - Angern sú približne 12 miliónov eur, z ktorých má byť na slovenskej strane vo vzťahu k dĺžke mosta preinvestované asi 4 milióny eur. Slovenská strana má v rámci slovensko-rakúskej cezhraničnej spolupráce pre prioritu doprava a regionálna dostupnosť možnosť čerpať finančné prostriedky pre výstavbu mostov z eurofondov. Celkovo je dostupných 2,89 milióna eur. Čerpanie sa však vzťahuje nielen na most, ale aj na cyklomost v Devínskej Novej Vsi.
„Aj pri čerpaní uvedených peňazí z Európskeho fondu regionálneho rozvoja nepokryjú celkové náklady na výstavbu. Zvyšné bude potrebné zabezpečiť na národnej úrovni," vysvetlila Tyšlerová.