SKALICA. Materská škola Skalica má s vyučovaním nemeckého jazyka už niekoľkoročné skúsenosti. „Nakoľko žijeme len pár kilometrov od rakúskych hraníc a našim družobným mestom je Schwechat, prebieha v skalickej materskej škole už jedenásť rokov vyučovanie nemeckého jazyka,“ priblížila riaditeľka školy Oľga Luptáková.
Deti sa nehanbia rozprávať v nemčine
Podľa slov riaditeľky medzi nezanedbateľné výhody výučby cudzieho jazyka v rannom veku patrí predovšetkým prirodzená výslovnosť ako aj skutočnosť, že deti sa nehanbia a neboja rozprávať cudzím jazykom.
„Je veľmi dôležité, aby sa deti učili cudzí jazyk prirodzeným spôsobom, neformálne v autentickom prostredí, bez zbytočných gramatických pravidiel. Naši škôlkari s lektorkou objavujú jazyk tak, že sa hrajú, počúvajú riekanky, pesničky, opakujú slová, kreslia a pomenúvajú, počítajú, ukazujú, napodobňujú, skúšajú,“ vymenúva riaditeľka.
Najdôležitejšie je, aby učenie bolo zábavné a vedelo zaujať. Aj preto si skalickí škôlkari osvojujú nové poznatky z nemeckého jazyka spolu s bábkami. „Každý deň prídu do materskej školy Jens a Lisa a naučia deti vždy niečo nové,“ priblíži Oľga Luptáková.
Na oboch stranách hranice
S experimentálnym vyučovaním detí v materských školách v Dolnom Rakúsku sa začalo v období rokov 2004-2005 a 2005-2007, kedy vznikol koncept výučby cudzích jazykov v pohraničných škôlkach. Následne prebehli prvé stretnutia pedagógov a lektorov Dolného Rakúska a Slovenska.
Vyučovanie jazyka suseda hravým spôsobom sa podarilo zaviesť v 79 materských školách v pohraničí, z toho v 44 materských školách Dolného Rakúska (2200 detí) a 35 na Slovensku (2300 detí). „Ide o aktívnu pohraničnú spoluprácu v oblasti predškolskej pedagogiky na oboch stranách,“ hovorí Oľga Luptáková.
V škôlke učenie nekončí
Aj v školskom roku 2013/2014 pokračujú vo všetkých elokovaných pracoviskách Materskej školy Skalica s výučbou nemeckého jazyka.
„Najnovšie psychologické štúdie dokazujú, že najlepší čas na učenie sa akéhokoľvek jazyka pre dieťa je medzi prvým a druhým rokom života. Keďže päťdesiat percent schopností sa vytvorí v prvých rokoch života a ďalších tridsať percent do veku osem rokov, je optimálne poskytnúť v predškolskom období príležitosť na rozvoj raného osvojovania si aj cudzieho jazyka,“ vysvetlí riaditeľka skalickej materskej školy s tým, že ešte dôležitejším sa v tomto smere javí možnosť vytvorenia pozitívneho vzťahu detí k poznávaniu a učeniu, k danému jazyku a ku kultúre partnerskej krajiny.
V škôlke však veselé učenie nemčiny malých Záhorákov nekončí. „Na základe pozitívneho ohlasu detí, rodičov i lektorov, a tiež vzhľadom na požiadavku rodičov pokračovať vo výučbe detí aj na základnej škole, od minulého školského roka je možné zapojiť do výučby aj žiakov prvého stupňa základnej školy,“ informovala Oľga Luptáková.