Všeobecne záväzné nariadenia (VZN) sú právne normy, ktorými obce a mestá regulujú spoločenské vzťahy a usmerňujú správanie právnických a fyzických osôb, aby tieto vzťahy pôsobili v určitom poriadku. Môžu vydávať dva druhy nariadení.
Niektoré obce a mestá majú schválené pravidlá, ktoré upravujú postup prípravy, schvaľovania a vyhlasovania nariadení, ustanovujú základné legislatívno-technické a metodické pokyny na jednotnú legislatívnu techniku.
1. VZN vo veciach samosprávy
Ide o úpravu vzťahov v oblasti originálnych kompetencií, teda napríklad o zadefinovanie verejného poriadku a čistoty v obci, hospodárenia s majetkom, trhového poriadku, času predaja v obchodoch a času prevádzky služieb, správy cintorína a podobne. V tejto skupine sú aj VZN, ktoré tiež patria do výkonu samosprávy, ale ich vydanie ustanovuje zákon. V týchto prípadoch môže VZN upraviť právne vzťahy len v medziach zákona, napríklad zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady, zákona, ktorý upravuje niektoré podmienky držania psov, zákona o obecnej polícii a podobne.
Obe tieto skupiny VZN nesmú odporovať ústave, ústavným zákonom, zákonom medzinárodným zmluvám, ktoré odobrila Národná rada. Teda obec pri ich vydávaní nie je viazaná právnymi predpismi nižšej správnej sily, než je zákon, napríklad vyhláškou ministerstva alebo nariadením vlády.
2. VZN vo veciach plnenia úloh štátu
Aj tento druh VZN možno považovať za vykonávacie predpisy, ale možno ich vydať len na základe splnomocnenia zákona a v jeho medziach. Upravuje vzťahy v oblasti prenesených kompetencií, teda preneseného výkonu štátnej správy.
Na rozdiel od vyššie spomínanej skupiny VZN, tieto nesmú odporovať ani inému všeobecne záväznému predpisu, teda ani nariadeniu vlády, ani vyhláške ministerstva alebo iného ústredného orgánu štátnej správy.
Vydanie VZN predpokladajú, napríklad zákony o odpadoch, vodách, priestupoch, stavebný zákon a podobne.
Obyvatelia môžu navrhnúť zmeny
Návrh nariadenia, o ktorom má rokovať obecné zastupiteľstvo, zverejní obec najmenej 15 dní pred rokovaním na úradnej tabuli v obci, na internetovej adrese, ak ju má zriadenú, alebo iným spôsobom v obci obvyklým.
Návrh môžu obyvatelia pripomienkovať. Z pripomienky musí byť zrejmé, kto ju predkladá, na anonymné nemusí navrhovateľ VZN reagovať.
Môžu tak urobiť písomne, elektronicky alebo ústne do zápisnice na obecnom úrade. Pripomienky musia definovať a zdôvodniť.
VZN vydávajú poslanci, nie starosta. Platné je, ak hlasovala zaň najmenej trojpätinová väčšina prítomných poslancov. Ak má byť platné, musí sa vyhlásiť, a to vyvesením na úradnej tabuli v obci najmenej na 15 dní.
Nariadenia musia byť každému prístupné na obecnom či mestskom úrade.
Dodržiavať ich musia všetci, ktorí na území obce bývajú, majú firmu, alebo sa tam zdržiavajú len prechodne. Za porušenie VZN môžete dostať pokutu. Nie je možné sa vyhovárať, že ste o vydaní VZN nevedeli alebo nepoznali jeho znenie.
Ak nie je VZN správne
Ak pri tvorbe VZN porušila samospráva zákon alebo iný všeobecne záväzný predpis, zakročiť môže na podnet kohokoľvek prokurátor. Obecné zastupiteľstvo je potom povinné rozhodnúť o proteste prokurátora do 30 dní. Ak mu vyhovie, musí VZN najneskôr do 90 dní zrušiť alebo ho dať do súladu so zákonmi a inými právnymi predpismi.
Ak zastupiteľstvo protestu prokurátora nevyhovie, alebo vyhovie iba čiastočne, alebo nerozhodne vôbec, môže prípad riešiť až generálny prokurátor a ústavný súd.